تبلیغات
تغذیه ی سالم - آموزش پخت غذاها ی گیاهی 1 (دال عدس)
تغذیه ی سالم
مصرف غذاهای سالم و گیاهی = تناسب اندام + سلامتی
دوشنبه 20 تیر 1390

آموزش پخت غذاها ی گیاهی 1 (دال عدس)

دوشنبه 20 تیر 1390

نوع مطلب :آموزش پخت غذا، 
نویسنده :سهیلا رایانی

غذا های گیا هی(1) :

دا ل عدس :

مواد مورد نیاز برای 4 نفر :

عدس قرمز             2 پیمانه 

سیب زمینی            عددمتوسط (در صورت تمایل)                

سیر                     2-1حبه

گوجه فرنگی          3عدددرشت

آلوبخارا                6-4عدد

فلفل-ادویه             به میزان دلخواه

 زردچوبه  

نمک                    به میزان دلخواه

زیره سیاه             1قاشق مرباخوری

زعفران آب شده     2-1قاشق غذاخوری

روغن مایع           4-3قاشق غذاخوری

طریقه ی پخت:

عدس را بعد از تمیز کردن و شستن به مدت 2-1ساعت در آب خیس می کنیم. سیب زمینی ها را پوست گرفته ، و به چند تکه تقسیم می کنیم ، و در یک کاسه آب میگذاریم تا سیاه نشوند. قابلمه را روی گاز قرار میدهیم ، عدس خیس شده از قبل را+سیب زمینی شسته شده+ پیاز ریز شده+سیر ریز شده+ آلوبخارای هسته گرفته و زیره و ادویه جات را به آن اضافه می کنیم.

مقداری آب را در کتری روی گاز میگذاریم تا به جوش آید ، سپس آب داغ را روی محتویات قابلمه می ریزیم به طوری که حدودا تا 2 انگشت روی مواد داخل قابلمه را بپوشاند. مواد را با قاشق هم میزنیم تا مخلوط شوند و شعله ی گاز را زیاد می کنیم ، به محض اینکه جوش آمد شعله ی گاز را کم می کنیم تا دال عدس به آرامی بپزد ،  وقتی آب دال عدس خشک شد و سیب زمینی ها پخت ، گوجه فرنگی ها را پوست می گیریم و در مخلوط کن میریزیم ، وبه همراه نمک و آب زعفران و روغن مایع به غذا اضافه می کنیم، و میگذاریم حدود 15دقیقه با حرارت ملایم جا بیفتد. (دراین غذای گیاهی ما سرخ کردن نداریم و از رب گوجه استفاده نمی کنیم ، ولی طعم غذا به شرط اینکه اجازه دهید با حرارت ملایم جا بیفتد خیلی خوشمزه میشود.)