تبلیغات
تغذیه ی سالم - روی zn :
تغذیه ی سالم
مصرف غذاهای سالم و گیاهی = تناسب اندام + سلامتی
دوشنبه 10 مرداد 1390

روی zn :

دوشنبه 10 مرداد 1390

نوع مطلب :مقالات، 
نویسنده :سهیلا رایانی

روی:               

منابع گیا هی روی :

 شامل لوبیا، نخود چشم سیاه، سویا، بادام زمینی غلات کامل، فیبرو، توفو، مخمر آبجو، ، قارچ، لوبیا سبز و دانه کدو-گردو-عدس-آجیل ا ست .جوانه گندم منبع خوبی ازروی میبا شدکه خوردن آن به همه افراد توصیه میشود(17میلیگرم روی)

نان سفید ،چربی و شکر فا قد روی هستند . گندم سبوس دار ، تخم کدو حلوایی و گوجه فرنگی از روی غنی هستند. با خوردن هر 100 گرم عدس یا نخود یا گندم آسیاب نشده می توان 4 تا 5 میلی گرم روی وارد بدن کرد . در هر صد گرم سبوس گندم یا هر صد گرم ذرت ، 3 میلی گرم روی به بدن میرسد.

تخم کدو حاوی روی فراوان ا ست که خوشبختانه در ایران بیشتر از سایر کشور ها ا ستفاده می شود . در هر 100 گرم آن 6/5 تا 5/7 میلی گرم روی وجود دارد .
جالب  ا ست که بدانید ، جوانه گندم ، حاوی 17 میلی گرم روی ، و به عبارتی غنی از روی ا ست و خوردن آن به تمام ا فراد توصیه می شود.

میزان مورد نیاز روزا نه :

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نیاز خانم‌ها به این عنصر مهم وضروری روزانه،   حدا قل ۱۰ میلی گرم و نیاز آقایان روزا نه، حداقل ۱۲ میلی گرم ا ست. کلیه مکمل‌های حاوی روی بایستی همراه غذا مصرف شده تا از ایجاد تهوع جلوگیری شود.مصرف روی در سوختگی‌ها، اعمال جراحی وبهبود زخم‌های بدن، ضروری ا ست. روی باعث بهبود هر چه سریعتر زخم‌ها می‌شود و کمبود روی بهبود زخم‌ها را به تعویق می‌اندازد،به عبارتی روی به عنوان ترمیم کننده با فتی و پوستی شناخته شده‌ا ست.به دنبال افت سیستم ایمنی در اثر کمبود روی، بیماری‌های اتوایمیون (خودایمنی) مثل آرتریت روماتویید، لوپوس ، پسوریازیس و... ا فزایش می‌یابد.

یکی از علل میوم رحم و کیست‌های پستان در خانم‌ها، کمبود روی می‌با شد و دیده شده ‌است که با تجویز روی به بدن آن‌ها بهبودی حاصل شده‌ ا ست.هم چنین مصرف روی در بهبود ریزش مو به اثبات رسیده‌است و امروزه کمبود روی را از علل مهم ریزش مو می‌دانند، که البته بایستی سایر علل ریزش مو مانند کمبود ویتامین‌ها، کم خونی و... نیز مد نظر قرار گیرد. روی در تشکیل هموگلوبین دخالت دارد.

جذب روی در بدن :

جذب روی آسان نبوده و دفع آن نیز به سختی صورت می‌گیرد و به همین دلیل در تجویز روی واستفاده از آن باید رعایت این مشکل، منظور شود. به علت آن که روی در ناحیهٔ اولیهٔ روده کوچک جذب می‌شود، پروتئین در جذب آن دخالت دارد و لازم است کمبود پروتئین درافراد دچار نقص روی نیز درمان شود. بیشترین مقدار روی (20 درصد کل روی موجود در بدن ) در چشم ها ، لوزالمعده و پوست ذخیره شده است . به همین دلیل این عنصر ازضایعات  پوستی ، اگزما و سایرعوارض پوستی جلوگیری می کند. همچنین در مشیمیه چشم، پروستات و مایع منی صد برابر غلظت پلاسما، روی وجود دارد.

c ویتامین   ،E ویتامین   ، بتاکاروتن، روی و سلنیوم، پنج آنتی اکسیدان بسیار قوی در بدن هستند که عامل حفظ سلامتی و مبارزه با بیماری ها به شمار می روند.