تبلیغات
تغذیه ی سالم - توصیه هایی در مورد مصرف مواد غذایی
تغذیه ی سالم
مصرف غذاهای سالم و گیاهی = تناسب اندام + سلامتی
چهارشنبه 15 تیر 1390

توصیه هایی در مورد مصرف مواد غذایی

چهارشنبه 15 تیر 1390

نوع مطلب :مقالات، 
نویسنده :سهیلا رایانی

توصیه هایی در مورد مصرف مواد غذایی:

1- لبنیات:

کشک :

از مواد لبنی کشک بیشترین مقدارکلسیم و پروتئین را داراست. در هر 100گرم کشک 74.5گرم آن پروتئین و بقیه ا ملاح و کلسیم است.( البته کشک مرغوب نه کشک های پاستوریزه ای که مشخص نیست از چه موادی تهیه میشوند.)

طریقه ی آماده کردن کشک تازه:

کشک  سا لم را به شکل کیلویی از خشکباری تهیه می کنیم. به مقدار مورد نیاز از شب قبل با مقداری آب میشوئیم و در آب تسویه شده خیس می کنیم ( در ظرف شیشه ای یا لعابی) روز بعد کشک را همراه آب آن در مخلوط کن ریخته و میکس می کنیم  ، سپس روی اجاق میگذاریم تا با حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه بپزد ، در 5دقیقه ی پایانی پخت یک قاشق مرباخوری پونه ی کوهی خشک آسیاب شده یا نعناع خشک به آن اضافه می کنیم.

سعی کنید لبنیات را فقط به شکل کشک آن هم هفته ای یک تا دو بار مصرف کنید.

پنیر:

پنیر لیقوان گوسفندی را میتوانید هفته ای 2باربعنوان شام همراه با گردو+سبزیجات تازه و معطر+خرما+نان سنگک تازه یا نان سبوس دار استفاده نمائید.

شیر:

شیرتازه گاو و گوسفند ، چون امکان دسترسی به این نوع شیر مشکل میباشد بهتراست به عنوان جایگزین از شیر سویا روزانه 1تا2 لیوان استفاده شود.

ماست:

در صورت استفاده از ماست بهتر است از ماست چکیده استفاده نمائیم تا بتوان موادی مانند پودر موسیر ، نمک طعام ، پونه ی کوهی و فلفل سیاه به مقدار کم به آن اضافه نمود.

دوستان عزیزم سعی کنید از مصرف روزانه ی ماست خودداری نمائید ، این ماده ی غذایی بخصوص برای کودکانی که دارای طبعی سرد هستند خطر آفرین است.

ماست برای کودکانی که دارای شب ادراری هستند، افرادی که از آرتروز و درد استخوان رنج میبرند ، بیماران مبتلا به ام اس ، بیماری پارکینسون ، بیماران اعصاب و روان ، بیماران روماتیسمی و افرادی که دارای ناراحتی فکری هستند مضر است.(در اینجا لازم است نکته ای را در رابطه با خودم به شما عزیزانم یادآوری کنم من حدود 10سال گرفتار مشکلات استخوانی بودم که در مقدمه آنها را گفته ام در تمام این مدت به پزشکان متخصص ارتوپد و مغز و اعصاب مراجعه نمودم ، ازانواع کپسول ها و آمپول های ضد درد استفاده  کردم از جمله داروهای ضد التهاب که همگی کورتون هستند ، جلسات بیشمار فیزیوتراپی و لیزر تراپی و... توصیه ی مرتب پزشکان به مورد نیاز بودن کلسیم برای بدنم ،توصیه ی ایشان به مصرف حداقل روزانه 2لیوان شیر + انواع لبنیات ، فکر میکنید ره آورد مصرف این مقدار لبنیات پاستوریزه و انواع داروها برای من چه بود ، روز به روز بیمارتر و ناتوان تر شدم بعد از حدود 15سال شاغل بودن خانه نشین شدم ، نه میتوانستم راه بروم و نه اینکه فعالیت اجتماعی داشته باشم نتیجه اش تورم و درد شدید معده در اثراستفاده ازانواع داروها ، سمی شدن بدنم که خود را به شکل  کهیرهای پوستی نشان دادو در نهایت گوشه نشینی ، اکنون که این مطالب را مینویسم حدود 4سال است که هیچ نوع ماده ی لبنی استفاده نکرده ام ، و هیچ دارویی برای مشکلات استخوانی ام مصرف نمیکنم ، کار و فعالیت اجتماعی ام را از سر گرفته ام و با اطمینان به شما میگویم که مصرف لبنیات جز نابود کردن استخوانهایمان هیچ ره آوردی برای ما ندارد ، کاش 10سال پیش با مکتب گیا هخواری و خام گیا هخواری آشنا شده بودم یا کسی بود که مرا را هنمایی کند ،  ما فریب تبلیغات را میخوریم ، من هم یک قربانی مثل شما هستم ، توصیه های مرا فقط 1ماه انجام دهید ببینید چه تغییراتی در وضع بدنتان ایجاد میشود.)

2- مغزیجات خام :

مغزیجات خام ( گردو- بادام  فندق و پسته ) منبع غنی پروتئین ها ، ویتامین ها و املاح معدنی میباشند.

طریقه مصرف: 1- به صورت شیرهای گیاهی ، برای تهیه ی یک لیتر شیر با مغزیجات خام ، میتوان 50گرم از مغز مورد نظر را به مدت چند دقیقه در آب جوش خیس و بعد پوست آن را کنده و سپس با آب خنک شسته و همراه با 3قاشق غذاخوری عسل و 4لیوان آب سرد در مخلوط کن ریخته و به مدت 5دقیقه مخلوط کنیم تا شیر سفید و چرب و خوشمزه ای بدست آید . ( مقدار مورد نیاز برای تهیه ی 1لیوان شیر بادام :15تا20عدد بادام خام پوست کنده+1قاشق غذاخوری عسل+الیوان آب خنک ، اگر میخواهید که شیر بادام کاملا یکدست شود ابتدا بادام ها را آسیاب میکنیم و بعد با عسل و آب در مخلوط کن میکس میکنیم ، این نوشیدنی فوق العاده خوشمزه است ، نوش جان)

2- به جای یک وعده غذای کامل از هر کدام 12.5 گرم همراه با کمی عسل یا خرما و یا کشمش و توت خشک +یکعدد میوه ی فصل

3- انواع حبوبات و غلات:

نخود سفید-لوبیاسفیدوقرمز-لوبیاچیتی  لوبیا چشم بلبلی-عدس سبز-دال عدس-گندم-جو-چاودار-ماش-لپه-لوبیاسویا-برنج-ارزن-ذرت-باقلا-نخودفرنگی

حبوبات و غلات در واقع غذای اصلی انسان است. این مواد غذایی دارای موادضدسرطان هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند. پروتئین های موجود در این مواد بهترین و بی ضررترین پروتئین های گیاهی هستند.

بهترین روش پخت حبوبات استفاده از آرام پز و یا طبخ با شعله و حرارت کم است. سعی کنید هرگز از زودپز برای طبخ استفاده نکنید.( توصیه: برای اینکه حبوبات به خوبی نرم شوند ، با توجه به سفتی آنها را بایستی از8 تا24ساعت قبل از پخت خیس نمائیم.)

4-انواع ریشه ها:

شلغم-ترب سفیدوسیاه- پیاز-سیر-سیب زمینی-هویج فرنگی-زردک-کلم قمری-موسیر-چغندرقرمز وچغندر قندبهترین و صحیح ترین روش استفاده از انواع ریشه ها در درجه ی اول به صورت خام و در درجه ی دوم پختن به روش بخارپز است.

5-انواع سبزیجات:

کلم برگ-گل گلم-کلم بروکلی-کنگر-تره فرنگی-ریواس-قارچ-لوبیاسبز-خرفه-ریحان-تره-جعفری-شنبلیله-گیشنیز-تربچه-پیازچه-نعناع-ترخون-مرزه-پونه-شاهی-شوید-اسفناج-کرفس-بامیه-کاهو

سبزیجات از فیبر زیادی برخوردارندو دارای ویتامین های مختلفی هستند ، سبزیجات به خاطر داشتن فیبر زیاد موجب فعالیت حرکت های دودی شکل روده می شوند . بهتر است سالاد قبل از غذا همراه با جوانه ها (جوانه ی گندم، ماش و...) خورده شود. به جای سس میتوانیم از لیموترش تازه و روغن زیتون استفاده کنیم.

6-میوه جات:

این گروه از مواد غذایی دارای ویتامین ها و املاح زیادی هستند. توصیه میشود میوه جاتی را که میشود با پوست و هسته خورد ، هسته و دانه ی میوه جات ضد انگل هستند. میوه جات منبع عظیمی از ویتامین ها وآنتی اکسیدان ها هستند که علیه رادیکال های آزاد موجود در بدن انسان وارد عمل شده و آن ها را از بین می برند.

میوه جات و سبزیجات قوی ترین داروهایی هستند که انواع سرطان ها را سرکوب می کنند ، هیچ دارویی در طبیعت به زیبایی و خوش طعمی میوه نمی توانیم پیدا کنیم ، نوش جانتان و گوارای وجودتان باد